När e-handeln blir alltmer utökad så är det en ganska stor självklarhet att städerna utarmas på butiker. Detta gäller inte minst i mindre städer som vanligtvis bara erbjuder folk de vanliga, tråkiga kedjorna. Som på beställning vänder sig därför människorna till nätet istället för att hitta unika plagg och tack vare fri frakt och fria returer går det lätt att byta eller returnera varor.
Den grå tristessen som lägger sig över de mindre orterna gör dock inte shoppinglusten större och för den som hellre ger sig in i en fysisk butik för att prova kläder eller testa olika produkter innan man slår till, är detta en stor förödelse. Många tycker nämligen att en tur till en vanlig butik aldrig kan ersätta alla foton och videor på nätet som försöker visa upp kläder, skor och produkter från sina bästa sidor. Att ge sig ut och handla med en vän eller sin familj kan också ha en social innebörd som näthandeln inte kan ersätta. Kvar från de gamla, unika butikerna blir tomma lokaler som görs om till frisersalonger och pizzerior. E-handeln har totalt manövrerat ut de faktiska butikerna och inte ens i julhandeln vänder man sig dit. Istället är posten, DHL och andra transportföretag överbelamrade med paket och tvingas lägga på extra avgifter som i sin tur leder till problem.
Vi läser till och med om jättar som H&M där e-handeln ökar men där butiker tvingas stänga sina portar ute i världen. Vilka konsekvenser detta får kan man spekulera om, men helt klart är det att näthandeln är här för att stanna, åtminstone för en lång, lång tid framöver. Det gäller således för företagen att hitta nya vägar för att bemöta kunderna och hur kunderna bemöter tomma städer med bara ett fåtal butiker, ja det får framtiden avgöra.