Det händer alltför ofta att varor som inhandlas via nätet är i tveksamt skick. Det kan röra sig om felsydda kläder, trasiga elektronikprylar eller fel produkter. Vad göra? Det första du bör ta uti med är att kontakta företaget från vilket du har inhandlat varan. Ibland kan det räcka med ett mejl och ett fotografi på varan, men det är alltid bättre att ta det muntligt när det rör sig om liknande situationer där en längre förklaring är nödvändig.
I viss fall kan företaget som sålt varan, nöja sig med att skicka en ny utan att du behöver skicka tillbaka den gamla, men vilka villkor som gäller får du tala med respektive företag om. Om du fått en trasig vara och köpt den inom EU så har du rätt att lämna tillbaka varan utan krångel plus att företaget blir ersättningsskyldiga i någon mån. Du kan då få byta din vara, få en ny eller begära pengarna tillbaka. Dock bör du säga till så tidigt som möjligt och alltid behålla kvitton så att det inte uppstår tjafs och konflikter. Se alltid till att köpa från seriösa företag som sysslar med trygg e-handel och där de flesta kunder verkar nöjda.