Mode i träningssvängen

Inget dåligt väder, bara dåliga kläder heter det kända uttrycket, vilket faktiskt innehåller en stor dos sanning. Inte minst inom träning och motion där kläderna spelar en avgörande roll för både komfort och prestation. Rätt träningskläder är viktigt i ett land som Sverige med stora temperatursvängningar över året. Förr handlade kläder inom modesvängen mest om de praktiska inslagen. Idag är däremot modetrenderna inom träningskategorin en stor kommers och du kan piffa träningsgarderoben med funktionsplagg som följer trenderna.

Säsongslösa träningskläder och hemmagym

Idag erbjuds det träningskläder för alla årets säsonger i en uppsjö på marknaden. Du har inte längre en direkt ursäkt för att inte kunna ta dig ut i löpspåret när temperaturen sjunker – det finns nämligen rätt kläder för alla årstider. Du kan shoppa allt från fodrade tights med synliga reflexer för vintermörkret till lätta och värmande fleece-mössor. Det är heller ingen brist på läckra designs när det kommer till smarta träningskläder för exempelvis höst- och vintersäsongen. Snygga färgkombinationer och coola detaljer gör att du susar förbi träd och buskar som en äkta stilikon. Många gånger passar dagens träningskläder dessutom lika bra att bära en slapp vardag på stan!

Det är inte bara kläderna som blivit en het trend inom modesvängen, även tillbehör konsumeras i stor utsträckning av träningssugna svenskar. Att rigga ett eget gym hemma har blivit populärt och numer behöver du inte ha stort utrymme för att få plats med smidiga redskap i hemmet. Ett tips för den som vill komma igång med träningen på hemmafronten är att kika in på www.gorillasports.se som är en komplett webbshop för träningsfantaster. Här kan du shoppa allt från träningsredskap till snygga kläder!

Designsamarbeten inom motion och träning

Ett bevis för att träningstrenden är ett faktum är alla samarbeten som lanseras av modeskapare och designers. Inte sällan presenterar etablerade sportmärken så kallade ”limited edition” kollektioner i samarbete med kända namn. I januari tidigare i år, lanserade exempelvis det legendariska sportmärket Reebok sitt senaste samarbete med Victoria Beckham, som numer är mer känd för sitt klädskapande än popkarriär. Kollektionen uppmärksammades snabbt och hyllades bland annat för sitt ”unisex-fokus”. Många av plaggen hade nämligen en neutral passform i den annars tuffa designen, vilket passar både tjej och killar. Victoria Beckham har samma typ av stilrena linjer med skarpare kontraster i hennes egna kollektioner där hon bland annat presenterar manligt skräddade dambyxor.

Även inom de mer sportinriktade kretsarna sker samarbeten mellan tillverkare och utövare. Ett bra exempel är svenska Craft, tillverkare av funktionella träningskläder, som under lång tid varit huvudsponsor för det svenska skidlandslaget. Det har i praktiken inneburit att Craft tagit fram kläderna svenska skidåkare bär under mästerskapstävlingarna. Craft har dessutom fördjupade samarbeten med enskilda skidåkare som till exempel Stina Nilsson och Ebba Andersson.