I takt med att vi shoppar i allt högre grad på nätet ökar även bedrägerierna på internet. Att shoppa kläder och skor online är smidigt och inspirerande, men du bör vara vaksam när det kommer till företaget du väljer att handla av.
Bedrägeriernas rekordår
2018 var något av ett rekordår när det kommer till bedrägerier på internet i samband med handel och kortköp, men även annan typ av svindel i form av id-stölder. Enligt polisens sammanställning är runt 300 dagliga nätköp i Sverige kopplade till stulna kortuppgifter. Myndigheter och polis engagerar sig för att hjälpa vanliga konsumenter och förebygga att fler drabbas av bedrägerier, men tyvärr är antalet oseriösa aktörer på internet allt för många.
Många av de som på något sätt varit med om bedrägerier i samband med shopping på nätet hävdar att sajten verkade seriös och ofta med en snygg design. Det kan till exempel vara sajter som får kunder i Sverige att känna sig ”trygga” genom att ha all information översatt till svenska samt en domän som avslutas med ”.se”. Tyvärr är det ingen garanti för att webbutiken är seriös och det kan istället leda till trista händelser som kvinnan som fick fel produkt levererad och senare inte kunde komma i kontakt med butiken i fråga. Inte sällan rör det sig om falska webbutiker som säger sig sälja märkeskläder till billig peng. Sportskor är ett bra exempel på produkt inom modebranschen som mer än ofta förekommer i bedrägerisammanhang på nätet.
Tips vid besök på ny sajt
Det finns en rad viktiga saker att kolla upp när du ska handla på en ny webbutik för att säkerställa att det rör sig om ett seriöst företag. Leta efter information om företaget bakom sajten, den bör vara synlig och lättillgänglig om det är tal om en seriös webbutik. Ett exempel på seriös webbutik är den här webbutiken som säljer fritidskläder online där du snabbt hittar information om företaget som driver både sajten och shoppen. Webbutiken har dessutom lättillgängliga uppgifter om kundtjänst samt att du även finner företagets olika policys direkt på huvudsidan. En webbutik som inte har företagsinformation direkt på sajten och heller inga konkreta kontaktuppgifter är ett varningstecken och du bör hålla dig borta från den typen av sajter.
Även Polisen har listat vanliga bedrägerier där de även ger råd till dig som konsument om hur du undviker att bli utsatt för en bedrägerihärva. Bedrägeri i form av e-post som påminner om de meddelanden du normalt sett får från din bank eller från Skatteverket är också vanligt på nätet. Bedrägarnas syfte med den typen av falsk e-post är att stjäla kontouppgifter och spendera dina pengar på nätet eller utföra transaktioner. Tipset från Polisen är att aldrig uppge kontouppgifter via e-post och har du funderingar kring något är det bättre att dubbelkolla med din bank innan du bekräftar något.