Kalsonger och trosor har inte alltid varit lika självklara och synliga i modebranschen och samhället som idag. Tvärtom var underkläder något som under lång tid betraktades som hemligt och näst intill syndigt. Det var först mot slutet av 1900-talet som den här kategorin klädesplagg på allvar blev en del av offentligheten.
Nya material genererade massproduktion och den ständigt växande efterfrågan på underkläder har lett till en större acceptans. Inte minst inom reklamens värld under juletid. Häng med så berättar vi mer om underklädernas historia!
1800-talets underbyxor
Det var mot 1800-talet slut som kvinnor generellt sett började skydda sitt underliv mer än tidigare. Med så kallade underbyxor skyddades kroppens mest intima delar, även om underkjolar fortfarande användes i lager. Männen hade redan börjat använda en första kalsongliknande variant några årtionden tidigare än kvinnorna. Det var dock långt ifrån dagens snygga kalsonger i olika modeller och designs. Alternativen var inte särskilt många och komforten var förmodligen inte alls i närheten av moderna kalsonger.
När det gäller kvinnornas underbyxor var det dock många som inte såg med fröjd över kvinnornas ”påhitt” med trosor, vilka även något nedsättande kallades för ”fruntimmerskalsonger”. De lite finare klasserna använde även mamelucker som hade en öppen gren. I boken Underkläder – en kulturhistoria
berättar författarna mer om underklädernas olika kategorier av plagg från tidig era fram till nutid.
Praktiska underkläder
Under 1900-talets första årtionden blev olika typer av elastiska material en hit så som nylon, polyester och lycra, vilka även ledde till en modern massproduktion av underkläder. Strumbyxor tillverkade i nylon hade exempelvis en stor betydelse för underklädernas roll i kvinnors vardagsliv. Det blev också en viktig handelsprodukt och ett bra mått på utbud samt efterfrågan. De nya materialen gjorde att användandet av underkläder nu även spreds till alla klasser.
På 50-talet presenterades trosan i en version som i grund och botten påminner oss om den typ av trosa vi är vana vid idag. Åtminstone sett till trosans form och mönsterkonstruktion. Därefter gick utvecklingen fort och under 60-talet började praktiska underkläder för både män och kvinnor att lanseras. Det var i samband med detta som konkurrensen också tog fart gällande underkläder där fabrikanterna och märkena blev fler.
Wonderbra och reklam
När det gäller kvinnan som sexsymbol skulle 90-talets populära ”wonderbra” spela en betydande roll. Det handlar om en bh med bygel och en fyllig design, vilket också fick modellen att kallas för ”push-up”. Glamour modeller som Anna Nicole Smith fick pryda underklädesmärkenas julkampanjer, vilket ledde till både debatt om trafiksäkerhet och sexistisk reklam.
Syftet med underkläder har inte direkt förändrats med tiden, däremot har både trosor och kalsonger blivit en del av modeetablissemanget. Majoriteten modehus har i regel en egen designsektion för just underkläder och visningarna av underklädeskollektioner har stor status. Vem har exempelvis inte hört talats om ”Victorias Secret”?