Förseningar i samband med shopping

Vem har inte handlat en pryl på nätet och väntat i dagar, ja till och med veckor och fortfarande inte sett röken av paketet? När man väl tittar på hemsidan finns det endast ett utländskt telefonnummer och en mejl. Man ringer, man skriver men får knapphändiga svar. Försenade leveranser, speciellt i rea-tider är vanliga men det kan också uppkomma andra problem som gör att ditt paket hamnar på villovägar.

Det första du bör göra när du handlar från en ny hemsida är att först kolla upp olika omdömen beträffande leveranser och även se över villkoren över vad som gäller om något skulle inträffa. Vissa företag är fenomenala på att spåra paketen eller ge ersättning om det skulle komma bort. Andra bryr sig inte ett skvatt om problemet utan låtsas som om ingenting hade hänt. När du handlar på nätet brukar du i regel få ett kollinummer och namnet på den speditionsfirma som transporterar paketet. Om e-handelssidan strular så ring istället till transportföretaget som brukar vara bättre på att besvara frågor. Dock kan du vara tvungen att prata engelska, men så kan även vara fallet om du handlar från en utländsk sajt och kontaktar deras support.